Hola amigo’s,

Na onze geweldige ervaring op de Galapagos eilanden zijn we het vaste land van Ecuador gaan verkennen. En dit starten in Guayaquil waar het vliegtuig landen na de korte vlucht vanuit de Galapagos eilanden. Om toch iets van Ecuadors grootste stad te hebben gezien, zijn we naar de rivier gewandeld en daar via de boulevard verder langs het water gewandeld. Maar aangezien grote steden niet echt ons ding is, zijn we de volgende dag maar door gereisd naar Baños.

Na een tijdje aan de zee te hebben gezeten was het weer tijd voor de bergen. En dan was Baños een ideale plaats voor acclimatisatie. Ondanks dat we terug in de Andes zaten, waren we niet naar hier gekomen om te wandelen maar meer om van de outdoor activiteiten te genieten. Zo zijn we voor de eerste keer gaan raften. En als we het doen, doen we het goed natuurlijk. Het had een paar dagen goed geregend waardoor de rivier flink was aangedikt en er dus een sterke stroming stond. En dat hebben we gemerkt want we zijn een paar keer uit de boot gevlogen. Maar dat maakten het natuurlijk extra leuk.

Naast alle adrenaline hebben we ook een bezoek gebracht aan ‘casa del abro’. Dit is een boomhut waar een schommel aanhangt en waarmee je over de afgrond schommelt met zicht op een van de vele vulkanen die Ecuador rijk is.

Na ons bezoekje aan de schommel zijn we dan gaan relaxen in één van de vele warm water baden die hier zijn. In ons beste Spaans hebben we hier geprobeerd om een babbeltje te maken met een van de locals. Naast al het praten hebben we van haar ook geleerd om een gezichtsmasker te maken met het ijzer rijke slijk van de vulkaan. Uiteraard vond zij dat wij dit ook eens moesten proberen. Het was een grappig zicht maar jammer genoeg hebben we er geen foto’s van!!

Verder hebben we ook fietsen gehuurd om langs de watervallen te fietsen. Zo was onze eerste stop bij een redelijk onbekende waterval en waren we er dan ook alleen. Het leuke hier was dat we heel dichtbij konden komen. Want bij de meer populairdere kijk je naar de waterval vanaf een afstandje.

Buiten bij één waterval want daar heeft Joris een zipline gedaan waardoor die over de waterval is gegaan.

En als laatste zijn we dan nog gestopt bij ‘cascada del diablo’. Om bij deze waterval te komen moesten we nog een kwartiertje wandelen. Maar dat was het wel waard aangezien dit de meest spectaculairste waterval van allemaal was.

En dan zijn we met een truck waar onze fietsen op konden terug naar Baños gereden. Op deze manier moesten we niet de hele weg terug omhoog fietsen.

En dan ben ik ’s avonds jammer genoeg ziek geworden waardoor we een paar dagen langer dan gepland in Baños zijn gebleven tot ik weer beter was.

Eenmaal ik weer de oude was, zijn we doorgereisd naar Latacunga om daar een deeltje van de Quitoloa loop te wandelen. Wij hebben het ons gemakkelijk gemaakt en op het hoogste punt begonnen om dan vooral naar beneden te kunnen wandelen. Hierdoor was ons startpunt het kratermeer van Quitoloa. Dit was echt een mooi meer en we zijn er volledig rond de krater gelopen. Dit was pittiger dan we dachten maar als de wolken het toelieten hadden we wel een mooi zicht op het meer.

De volgende dag zijn we dan naar Chugchilan gewandeld. En van deze wandeling hebben we dan genoten. Niet alleen omdat we het grootste gedeelte mochten dalen maar vooral omdat sommige stukken leuk waren doordat we meer gleden door het zand dan wandelden. We hadden ook prachtige uitzichten en aan avontuur geen gebrek aangezien we over boomstammen de rivier moesten kruisen.

De volgende dag hadden we beslist om terug te gaan naar Latagunca. Eerst zijn we nog langs de markt in Saquisilí geweest. En om hier te geraken hebben we een lift gekregen in een melk truck. Was weer eens is iets anders om ons te verplaatsen.

Eenmaal op de markt bleek dat we wat aan de late kant waren aangezien er al veel kramen weg waren. Er was vooral nog veel fruit en groenten te koop. Dit maakten wel dat de markt er heel kleurrijk uitzag. Na nog wat fruit te hebben gekocht zijn we met de bus terug naar Latacunga gegaan.

Onze volgende bestemming was Quito. Een beetje raar om hier nu al te zijn aangezien we van hier onze vlucht naar huis hebben. Maar eerst gaan we nog van onze laatste maand (maw we zetten terug voet op Belgische bodem op 12 augustus) genieten.

In Quito hebben we de free walking tour gedaan waardoor we een goed beeld hebben gekregen van de stad.
Nadien zijn we de stad dan zelf verder gaan verkennen. Quito is echt de stad van de kerken want om de paar straten staat er wel een kerk. Uiteraard moet je er dan ook een paar bezoeken. Zo hebben wij een bezoek gebracht aan een kerk die vanbinnen helemaal van goud was. Best indrukwekkend om dat te zien. Vervolgens hebben we ook een van de kerktorens beklommen van een andere kerk. Na het enge trapje omhoog te hebben overleefd, hadden we dan wel een mooi uitzicht over de stad.

Na 3 maanden in Zuid-Amerika te hebben rondgereisd werd het hoog tijd om de Amazone in te gaan. Na een nachtbus, een collectivo van 2 uur en dan nog een boottrip van 2 uur waren dan toch al diep in de jungle en kwamen we aan bij onze lodge.

We deelden onze kamer met Isabella die we hadden leren kennen op de Quitoloa loop en waarmee we nu samen deze trip ondernamen. Op zich een aangename kamer maar alles was er open dus alle lieve diertje zoals spinnen, grote mieren, kakkerlakken,… kwamen ons met veel plezier vergezellen. En jammer genoeg vonden sommige ook de weg naar ons bed. Eenmaal ze verwijderd waren konden we dan veilig gaan slapen onder ons muggennet.

Ons programma was goed gevuld met activiteiten. Zo gingen we elke avond het meer op waar we dan konden zwemmen. Dus zwemmen in de amazone: check!! Uiteraard zijn we er pas ingesprongen nadat onze gids ons had verteld dat de caimannen hier niet komen omwille van het te diepe water en dat piranha’s alleen maar bijten als je bloed.

Overdag zijn we dan gaan wandelen in de jungle. Een leuke wandeling waarbij we onderweg uitleg kregen over de werking van verschillende planten. Zo zouden er bomen zijn die je kunnen genezen van malaria of andere tropische ziektes.
Verder vind je in de jungle ook hele brandbare dingen want ondanks dat alles nat was, schoot dat ene stukje hout toch direct in brand. En wat ik helemaal cool vond was dat je kon schrijven met een stokje op een bepaald soort blad. In geval van nood kon je een bericht achter laten voor moest er ooit iemand daar passeren :p

Maar naast alle planten en bomen zaten er uiteraard ook veel dieren. Zo kwamen we tarantula’s, giga mieren, speciale rupsen, apen, sprinkhanen en nog veel meer tegen. In mijn ogen vooral veel insekten waardoor ik het na een tijdje overal voelden kriebelen. Maar de jungle zou de jungle uiteraard niet zijn als deze beestjes hier niet leefden.

Aangezien de jungle dicht bebost is was de rivier onze hoofdweg. Op deze manier konden we ook verschillende dieren spotten zoals apen, slangen en vogels. Vooral als we met de boot onderweg waren.

We hadden ook een toren aan onze lodge om vogels te spotten. Van de meeste exotische vogels zoals papegaaien en tulcans tot de meer normalere vogels zoals weef vogels. We hadden het geluk om ze allemaal te kunnen zien.

Maar aangezien de meeste dieren pas tot leven komen als het donker is, zijn we ook een avondwandeling gaan maken. Maar dit was niet helemaal mijn ding. Al die grote spinnen en niet echt kunnen zien wat er juist rond je heen zit. Ik vond het maar een beetje eng. Maar Joris vond het dan weer geweldig om met zijn zaklamp te zoeken naar al die dieren.

Maar we moesten niet altijd ver zoeken voor de dieren. Zo hebben we 2 keer bezoek gehad van een slang bij onze lodge. Maar ook een caiman had zijn weg tot aan onze lodge gevonden aangezien alles onder water stond door de hevige regenval.

Naast alle fauna en flora hebben we ook een bezoek gebracht aan een gemeenschap die in de jungle leeft. Daar hebben geleerd om enkel met manjok brood te bakken. En als beleg was er verse vis voorzien dat was klaargemaakt op het houtvuur.

Na de kookles hebben we dan nog een bezoek gebracht aan de sjamaan. Voor mij moeilijk om te geloven dat je alle ziektes kan verhelpen met rituelen en kruidensapjes. Maar aangezien je alles eens geprobeerd moet hebben in je leven, ben ik een van de proefpersonen geweest als het ging om rugpijn te verhelpen aangezien ik daar last van had die dag. Er werd met bladeren over mijn rug gestreeld en nadien werd er met een blad waar stekels aan zaten op mijn rug geslagen. Voor alle duidelijk ik ben niet mishandeld maar kan ook niet zeggen dat het super comfortabel was. Nu moet ik zeggen dat ik de volgende dag geen rugpijn meer had… Of het geholpen heeft of niet laat ik in het midden.

Maar na 4 dagen was het dan tijd om terug naar de bewoonde wereld te gaan. Na een lange dag reizen kwamen we terug aan in Quito waar we een nachtje hebben geslapen voordat we de volgende dag richting Colombia vertrokken.

Colombia stond oorspronkelijk niet op onze planning maar door de vele positieve verhalen heeft het onze aandacht gekregen en zijn we met de bus tot aan de grens gereden. Na een vlotte grensovergang stonden we dan op Colombiaanse bodem en zijn we ’s avonds op de bus gestapt richting Medellin. Deze stad ging onze eerste stop worden. En zoals overal hier in Zuid-Amerika zijn afstanden lang en doen bussen er dan ook lang over om ergens te geraken. Na 20 uur op de bus te hebben gezeten waren we dan goed aangekomen in onze gezellige hostel in Medellin.

Medellin heeft ons echt verrast want deze stad was modern met super grote en luxe schoppingcenters. Het deed ons zelfs een beetje terug denken aan Singapore. Maar echt gaan schoppen hebben we daar uiteraard niet gedaan. Enkel hebben wij er onze vliegtuig tickets naar Cuba gekocht 🙂 Dit stond oorspronkelijk ook niet in de planning maar door leuke mensen tegen te komen wordt je uiteraard weer op ideeën gebracht. Met andere woorden 23 juli vliegen we voor 2 weken naar Cuba en daar sluiten we dan eigenlijk onze reis wat af. Want we vliegen wel terug op Colombia maar dan hebben we nog maar een paar dagen om terug naar Ecuador te reizen voor onze vlucht naar Brussel.

Om wat meer van Medellin te weten te komen hebben we de free walking tour gedaan. We zijn vooral door downtown Medellin gelopen waar er nog veel geschiedenis te vinden is van het land want het is nog niet zo lang geleden dat de drugswereld de overhand had.

Verder hebben we ook de kabelbaan genomen die ons naar een van de hoger gelegen punten in de stad bracht. De kabelbaan maakt deel uit van het metrosysteem en hierdoor kunnen nu ook de arme mensen gemakkelijk en voor weinig geld in het centrum geraken.

En na een paar dagen Medellin was het dan tijd om naar de Caribische zee te vertrekken. Deze keer niet met een lange busrit aangezien de binnenlandse vluchten hier bijna even duur zijn als een busticket. Wat een luxe om zo snel op onze bestemming te zijn. De avonturen van aan de Caribische zee worden vervolgd aangezien we die nog volop aan het beleven zijn.