Hallo! Terwijl we op de 11 uur durende vlucht van Buenos Aires naar Madrid zitten, is er nog wat tijd om een blog te maken over de laatste dagen van onze huwelijksreis. Op deze manier kan ik nog wat nagenieten van onze reis en blijft de back to reality nog even op de achtergrond. Nadat we onze auto hadden ingeleverd in Puerto Varas bleef er nog een week over van de reis. We hebben het vooral rustig aan gedaan in Puerto Varas aangezien we wat wilden bekomen van de vele indrukken van de afgelopen weken. We hebben wat rond gelopen in de stad, gezellig iets gaan drinken en langs het meer gewandeld in de hoop dat we de vulkaan konden zien maar daar bleef het jammer genoeg te bewolkt voor.
We zijn ook nog gestopt bij een klein museum. Geen gewoon museum maar eentje met een speciale touch. Het laat een stukje van de geschiedenis zien van de stad op een aparte manier. Met foto’s en krantenartikels aan de muur. En tekeningen om dingen aan te vullen. Daarnaast staan er ongelofelijk veel spullen overal alsof de eigenaar niks kan weggooien. De buitenkant is een heel kunstwerk geworden met een boot die precies uit het huis komt gevaren. Op zich geen speciaal museum maar gewoon eens leuk om gezien te hebben.
De volgende dag (27 nov) hebben we dan de bus gepakt naar Bariloche (Argentinië). Een lange busrit die volledige door de bergen ging en op het einde lang naast het meer geeft gereden. Op zich wel een mooie rit. Maar aan de grensposten hebben we veel tijd verloren omdat we lang moesten wachten. In de bus rook het ook niet echt fris waardoor het nogal een onaangename busrit was. Maar gelukkig kwamen we na 8 uur rijden in een mooi hotel aan en waren we die busrit snel vergeten.
Bariloche was een klein dorp aan de rand van een heel groot meer. In de winter wordt het gebruikt als skiresort aangezien er heel wat bergen rondom zijn. Vandaar dat het dorp wel iets weg had van een bergdorp bij ons in de Alpen. Er hing een gemoedelijke gezellige sfeer met vooral veel locals die er op reis kwamen.
Aangezien we nog een volledige dag hier hadden zijn we met de bus tot aan Cerro Campanario gegaan. Daar kon je met een zetellift naar boven gaan om een mooi uitzicht te hebben over de omgeving. We hebben daar een hele tijd gezeten in het zonnetje uit de wind om te genieten van het uitzicht. En hoe langer we er zaten hoe meer dat het opentrok en hoe verder we konden kijken. We kregen nu ook pas echt een goed beeld van hoe groot het meer eigenlijk wel niet was.
We wilden ook nog graag naar een ander uitkijkpunt gaan dat nog hoger was, maar de gondel was dicht omwille van te veel wind. We hebben dan nog even rondgelopen in het dorp en eens gaan kijken aan het strand van het meer. Door de wind stonden er al hoge golven op het meer wat je het gevoel gaf dat je aan de zee zat.
Nadien zijn we onszelf gaan trakteren op wat chocolade. Bariloche staat bekend om al zijn chocolatiers. Er waren hier inderdaad enorm veel chocolade winkels en bij vele was er ook een restaurant aan om een snack te kunnen krijgen. Zo zijn wij bij Rapanui (een hele bekende chocolatier in Argentinië) binnen gegaan om daar een chocolade fondu te gaan doen. Deze winkel was echt gigantisch en had zelfs een schaatsbaan aan het restaurant. Wij hebben alle show errond wat aan ons voorbij laten gaan en vooral genoten van de chocolade.
En dan was het moment om naar Buenos Aires te gaan wel echt aangebroken. We hadden een vlucht geboekt van Bariloche naar Buenos Aires omdat we het niet zagen zitten om een busrit van 36 uur te doen. Want met een vlucht van 2 uur waren we er ook al en dan was er zelfs nog tijd over om Buenos Aires te verkennen.
Ondanks dat we er op voorhand wat tegenop keken om naar zo’n hele grote stad te gaan is het heel goed meegevallen en waren we aangenaam verrast. Buenos Aires was een aangename stad, met verschillende wijken, grote parken, een metrosysteem dat goed werkt en veel gezellige cafés en restaurants. Alles dus om onze reis goed mee te kunnen afsluiten. En het was er zelf warm met een straal blauwe hemel!! Ideaal om nog even volop te genieten.
Aangezien we niet zo heel veel tijd hadden in Buenos Aires hebben we er voor gekozen om 2 free walking tours te doen. Hierdoor hebben we veel van de stad gezien en een hele hoop extra info gekregen over de geschiedenis en politiek van Argentinië. Dit maakten dat we een goed beeld gekregen van Buenos Aires maar ook van Argentinië.
Verder hebben we zelf ook nog langs een paar toeristische plaatsen gelopen zoals de obelisk en het kerkhof. Vooral het kerkhof was indrukwekkend aangezien de mensen hier huizen bouwen voor de overledenen. Onderweg hadden we al vaker kerkhoven gezien waar inderdaad allemaal kleine huisjes op staan die kleurrijk zijn aangekleed met bloemen. Maar hier in Buenos Aires ging het echt om prestige. Hoe groter de huizen waren voor de overledenen hoe rijker dat je was. Dit maakten dat het kerkhof hier volstond met huizen volledig opgetrokken uit marmer. Sommige hadden ook nog een standbeeld of glasramen. Het idee erachter vind ik wel heel mooi. Dat families samen begraven worden in een huis en er op die manier nog wat intimiteit is. Het is duidelijk dat ze hier helemaal anders wordt om gegaan met de dood. Als je naar binnen keek zag je dat er vaak een altaartje was voor foto’s en een kaarsje. Onder het altaar lagen vaak 2 kisten en dan was er een trap naar de kelder laten we zeggen en daar was nog plaats voor veel meer familieleden. De kisten waren ook gewoon zichtbaar en niet begraven in de grond zoals bij ons. Ondanks dat de prestige iets van vroeger is worden sommige graven nog steeds gebruikt. Deze zagen er nog heel proper en verzorgd uit terwijl andere op instorten stonden aangezien deze dateerden van 1840.
Tegen de avond als onze voeten pijn deden van het rondwandelen zijn we in een van de vele parken gaan zitten. We hebben hier nog wat genoten van het goede weer zoals de locals dat ook allemaal deden. Ondertussen was er nog een gratis optreden van een symfonisch orkest. ‘s Avonds zijn we dan nog gezellig iets gaan eten en zo kwam er een einde aan onze geweldige huwelijksreis.
Zoals jullie konden zien hebben wij enorm hard genoten van onze reis. We hebben weer fantastische dingen kunnen zien, veel gedaan en ongelofelijk mooie herinneringen gemaakt. Het was gewoonweg geweldig!! Groetjes,